Umówmy się na rozmowę

Sprawdź wolne terminy

Jak być lepszym przedsiębiorcą? – 6 kroków

jak być lepszym przedsiębiorcą

Jeśli próbujesz założyć i rozwinąć firmę, doskonale wiesz, że droga ta nie należy do najłatwiejszych. Co prawda daje satysfakcję i na pewno jest ciekawa, ale łatwa? Ani trochę. Coś jednak powoduje, że nie rezygnujesz i nie wracasz na etat zamykając własną działalność. A nawet idziesz dalej chcąc być lepszym przedsiębiorcą.

Skoro już wiem, że masz ambicje, podpowiem ci jak odpowiednio się przygotować do fascynującej drogi zwanej prowadzeniem firmy. To czy będzie to wyboista leśna ścieżynka, czy świeżo wyasfaltowana szeroka autostrada zależy w dużej mierze od ciebie.

To, co ułatwi podróż po każdego rodzaju drogi, zwłaszcza na początkowych jej etapach, można zawrzeć w 6 głównych krokach:

Krok 1: Zacznij wyjaśniać swoją wizję

Czym chcesz, aby była Twoja firma? Sedno tego co chcesz osiągnąć musi być przede wszystkim zrozumiałe dla ciebie. Stąd gładko przejdziesz do przedstawiania wizji swoim klientom.

Zwykle szefowie firm mają z tym najwięcej problemów na samym początku działalności. Może też wydaje ci się, że najlepiej trąbić światu, że będziesz najlepszy we wszystkim o co tylko poproszą cię klienci. Byle by kupowali. Zrezygnuj z takiego podejścia.

być lepszym przedsiębiorcą to umieć wyjaśnić wizję firmy
Wizja ma w sobie zawarte marzenie, które realizować chce cały zespół

Jeśli podczas odkrywania wizji będziesz czuć, że masz wyraźnie pod górkę, nie zniechęcaj się. Zwłaszcza na początku. Przyjmij to za dobry znak – dojrzewasz, a przecież chcesz być lepszym przedsiębiorcą. Szukaj i staraj się wyklarować wizję w miarę rozwoju firmy.

Przykłady wizji firm

Wizja ma w sobie zawarte marzenie, które realizować chce cały zespół. Powinna być ambitna, zwięzła i realna. Ma motywować.
Na przykład:

  • jeśli prowadzisz stowarzyszenie zajmujące się promowaniem kobiet biznesu, twoją wizją będzie inspirowanie i wspieranie jak największej liczby kobiet, aby same budowały odnoszące sukcesy biznesy;
  • jeśli jesteś producentem butów, chcesz, aby klienci postrzegali twoje buty jako najwygodniejsze na świecie, nie mające konkurencji.

Mając jasno określoną wizję masz filtr, przez który możesz przepuścić nadarzającą się biznesową okazję i łatwo sprawdzić, czy pasuje do Twojej wizji, czy nie.

Więcej na temat tego, jak przedstawiać wizję znajdziesz we wpisie Jak przedstawić wizję, by ludzie słuchali.

Krok 2: Przejdź przez swoje lęki i wątpliwości

Wierz lub nie, ale strach jest normalnym zjawiskiem, jeśli zabierasz się za stworzenie czegoś nowego.

Podobne odczucia ma pisarz, artysta tworzący dzieło, czy twórca nowego produktu. Ten strach to taki sabotażysta w Twojej głowie – słyszysz go, kiedy wpadasz na wielki pomysł lub snujesz marzenie (patrz: wizja). Powie Ci, że nie masz tego, czego potrzeba, że poniesiesz porażkę, że wszyscy zobaczą, jak przegrywasz, a może nawet stwierdzą, że jesteś oszustem…

To normalne i powinieneś mieć tego świadomość jeśli chcesz być lepszym przedsiębiorcą. Naucz się przekuwać strach w możliwość. I nawet jeśli teraz wydaje Ci się to zbyt górnolotne, to prawda. Mało tego, jeśli potraktujesz strach jako bodziec, będziesz wreszcie wprowadzać właściwe zmiany.

odrzuć strach przed porażką
Jeśli chcesz być lepszym przedsiębiorcą, odrzuć strach przed porażką

Stephen Pressfield, autor przewodnika wyjaśniającego jak pokonać wszelkie blokady przed twórczością, “Wojna sztuki” świetnie to wyjaśnia:

„Strach jest dobry. Podobnie jak zwątpienie w siebie, strach jest wskaźnikiem. Mówi nam, co musimy zrobić. Pamiętaj o jednej zasadzie: im bardziej boimy się zrobić coś nowego, tym bardziej powinniśmy być pewni, że musimy to zrobić ”.

Nie wiem czy to Cię pocieszy, ale ten negatywny głos w głowie to rzeczywistość każdego przedsiębiorcy. Dlatego ważne jest, aby znaleźć sposób na rozwianie takich głosów.

Co robić, gdy pojawia się strach?

Otaczaj się pozytywnymi wiadomościami, aby cały czas przypominać sobie, że możesz sobie ufać, że poradzisz sobie z każdym kolejnym wielkim krokiem.
Na przykład:

  • Stwórz tablicę wizji z inspirującymi słowami i obrazami
  • Spisz motywujące cytaty (np. „Mogę i zrobię to. Patrzcie na mnie!”)
  • Zrób listę ulubionych podcastów lub cytatów dotyczących rozwoju osobistego
  • Czytaj inspirujące historie przedsiębiorców, którzy odnieśli sukces
  • Nie bój się pytać o radę lub skorzystać z pomocy kogoś bardziej doświadczonego – być lepszym przedsiębiorcą to umieć czasami przyznać się do błędu

Takie pozytywne przesłania będą dla każdego z nas inne, bo inne rzeczy nas inspirują. Zastanów się, co Tobie pomoże. Będziesz wiedział jak o siebie zadbać, gdy ten sabotażysta w Twojej głowie znowu się odezwie.

Krok 3: Nawiąż głęboki kontakt ze swoimi odbiorcami

Czy wiesz co jest największym i najważniejszym zadaniem dla Twojej firmy, jeśli chcesz się rozwijać? To słuchanie swoich odbiorców. Poświęć czas i energię na zrozumienie kim oni są. Uważaj, bo w tym miejscu łatwo o popełnienie błędu klątwy wiedzy. To jest tak proste, a jednocześnie tak trudne, że wiele małych firm zakłada, że ​​świetnie rozumie swoich klientów i ich potrzeby i pomija ten krok (więcej na temat klątwy wiedzy przeczytasz tutaj)

nawiąż kontakt z klientami
Nawiąż kontakt ze swoimi klientami mówiąc ich językiem

To twój klient powinien być bohaterem w historii Twojej marki, a nie Ty. Musisz więc poświęcić czas na skupienie się na tym, czego chce ten klient i jaki ma problem, który chce rozwiązać.

Aby się tego dowiedzieć, powinieneś zadawać pytania. Możesz zrobić to na kilka sposobów. Jednym z nich jest stworzenie grafiki z pytaniem, np. „Jaka jest teraz Twoja największa frustracja?” i opublikuj na firmowym Facebooku. Następnie przeczytaj komentarze, aby zrozumieć nie tylko problemy swoich klientów, ale także poznać język, którego używają do ich opisania. Możesz również przygotować coś w rodzaju krótkiej sesji pytań i odpowiedzi, którą będziesz przedstawiał klientom w czasie rozmowy telefonicznej.

Krok 4: Zbuduj grupę aktywnych fanów, subskrybentów i klientów

Jak sądzę, poświęcasz sporo energii na myślenie o tym, jak przeprowadzić kogoś od zainteresowania twoimi usługami do stania się Twoim klientem. W rezultacie pewnie nigdy nie zastanawiasz się, jak zmienić tych klientów w oddanych fanów.

jeśli chcesz być lepszym przedsiębiorcą, zajmij się budowaniem grupy aktywnych fanów
Jak chcesz, aby ludzie czuli się, kiedy czytają twoje e-maile, uczestniczą w Twoich wydarzeniach, odwiedzają Twoją stronę internetową?

A tymczasem, jeśli chcesz być lepszym przedsiębiorcą to kluczowa część Twojego działania. Wszystko sprowadza się do tego, że musisz zachwycić swoich klientów. Założę się, że nie zajmie Ci dużo czasu przypomnienie sobie marki, która niedawno zrobiła takie duże wrażenie na Tobie jako kliencie. Może jakiś mail wywołał uśmiech na twojej twarzy, albo post na Facebooku spowodował, że poczułeś się doceniony. Tego rodzaju doświadczenie wbija się w pamięć. I nie musi to być nic wielkiego.

Zadaj sobie proste pytanie: „Jak chcę, aby ludzie czuli się, kiedy czytają moje e-maile, uczestniczą w moich wydarzeniach, odwiedzają moją stronę internetową lub mają jakikolwiek inny rodzaj interakcji z moją firmą? ”. I dostarczaj im właśnie takich emocji.

Krok 5: Naucz się sztuki skupiania się

Jeden z najbogatszych ludzi świata i najlepszych inwestorów giełdowych Warren Buffet powiedział, że każdy człowiek sukcesu jakiego zna, nauczył się sztuki skupiania się. No cóż, oczywiście nic za nic – wiąże się to z częstym odmawianiem i dobrym zarządzaniem swoim czasem. Ale to kluczowa lekcja, którą musisz opanować, jeśli chcesz być lepszym przedsiębiorcą. Szczególnie gdy twoja firma się rozwija i pojawia się coraz to więcej możliwości.

Krok 6: Jeśli chcesz być lepszym przedsiębiorcą, przygotuj się na sukces

To najczęściej pomijany punkt z tej listy, a szkoda. Jeśli ty też go pomijasz, możesz co prawda odnieść sukces w biznesie, ale nie przeniesiesz się na kolejny poziom bycia lepszym przedsiębiorcą. To ciekawe, ale wielu przedsiębiorców ma w sobie coś, co powstrzymuje ich przed zaakceptowaniem sukcesu.

chcesz być lepszym przedsiębiorcą? - przygotuj się na sukces
Sukces jest do osiągnięcia przez każdego

Dlatego ty powinieneś przygotować się się na sukces

I żeby była jasność – sukces jest do osiągnięcia przez każdego.

Sukces to nie przypadek. Należy go tworzyć celowo każdego dnia. To wybór, którego sam dokonujesz i sam też możesz podjąć decyzję o odniesieniu sukcesu. Błędne jest myślenie, że decyzja o sukcesie należy do innych ludzi lub sytuacji.

Jak możemy to zrobić?

Najważniejsze jest pozytywne myślenie. Jeśli myślisz pozytywnie, zawsze znajdziesz sposób na rozwój firmy. Pamiętaj, że rozwój firmy to również rozwój ciebie jako osoby i odkrywanie nowych rzeczy o sobie. Taki sposób myślenia pozwoli ci wyjść ze strefy komfortu, pomoże w dążeniu do zdobycia kolejnej wielkiej rzeczy i zapobiegnie popadaniu w samozadowolenie. To jest najlepsze w przedsiębiorczości – zmienianie się na lepsze. Aby być lepszym przedsiębiorcą, rób wszystko by rozwijać siebie i tym samym firmę.

(na podstawie rozmowy Donalda Millera z Carrie Green, założycielką cieszącego się ogromnym powodzeniem Stowarzyszenia Przedsiębiorców Kobiet)

Chcesz wiedzieć więcej o nowoczesnym marketingu
I skutecznej komunikacji?

Poinformujemy Cię za każdym razem, gdy napiszemy coś nowego.
Wystarczy, że podasz swoje imię i adres e-mail
Spokojnie – żadnego spamu – też go nie cierpimy.

One Comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Sign up to our newsletter!

Unowocześniamy i upraszczamy marketing naszych klientów.
Dzięki temu osiągają więcej w krótszym czasie. 

Adres

super

Otrzymaliśmy Twoją prośbę – widzisz, jak się cieszymy?

Daj nam minutę na ochłonięcie i przygotowanie odpowiedzi, a potem sprawdź swoją skrzynkę pocztową.

Otrzymasz od nas wiadomość z informacją nt. audytu

super

Cieszymy się, że film Ci się podobał i chcesz więcej

Daj nam minutę na ochłonięcie i przygotowanie wszystkiego,
a potem sprawdź swoją skrzynkę pocztową.

Otrzymasz od nas wiadomość z linkiem do zamówionych treści