Umówmy się na rozmowę

Sprawdź wolne terminy

Jak pisać sprzedające maile? – 8 błędów początkujących

jak pisać sprzedające maile

Po co Ci wiedza o tym, jak pisać sprzedające maile? Czy to może przyczynić się do rozwoju Twojej firmy? Czy możesz się tego nauczyć w zaciszu swojej firmy?

Kampanie e-mail marketingowe to potężne narzędzie dla firm dowolnej wielkości. Zatem, jeśli jeszcze nie zająłeś się e-mail marketingiem na poważnie, nie ma na co czekać. Z dzisiejszego wpisu dowiesz się:

  • dlaczego warto zająć się e-mail marketingiem na poważnie
  • jak pisać sprzedające maile
  • jakie są najczęstsze błędy i jak ich nie popełniać.

Pewnie wiele razy słyszałeś o tym sposobie zdobywania klientów. I pewnie zastanawiałeś się, po co pisać staroświeckie maile, skoro są nowoczesne social media?

Zaraz rozwieję wszystkie Twoje wątpliwości. 

E-mail – stara miłość nie rdzewieje?

Pamiętasz ten moment kiedy internet stał się powszechnie dostępny? Wszyscy pokochali pocztę elektroniczną! Pewnie też co rusz sprawdzałeś, czy ktoś coś do Ciebie napisał. Chociaż jakiś króciutki mail… I to podekscytowanie, gdy wreszcie coś pojawiło się w skrzynce odbiorczej. Wszystko to było nowe i ekscytujące. 

Ja swój pierwszy e-mail dostałem po 7 minutach od założenia konta. Drugi – ponad miesiąc później. Jak się zapewne słusznie domyślasz – ten pierwszy dostałem tak szybko, bo napisałem go do siebie sam 🙂

Dzisiaj z niedowierzaniem słucha się takich historii. 99% ludzi dostaje za dużo wiadomości. Dlatego dzisiaj użytkownicy poczty elektronicznej są bardzo nieufni i nie chcą dostawać wiadomości od nieznanych nadawców. Bardziej szczegółowo określają też komu pozwolą zająć miejsce w swojej skrzynce odbiorczej.

Dlatego właśnie wielu właścicieli firm pyta mnie czy e-mail marketing nadal jest skuteczną i odpowiednią taktyką dla małych firm.

Jest prosta odpowiedź: tak.

Czy mail jest nadal popularny?

Czy wiesz, że na świecie jest więcej użytkowników poczty e-mail niż użytkowników Facebooka i Twittera razem wziętych? To daje do myślenia, prawda?  A większość tych użytkowników codziennie sprawdza pocztę (przez „codziennie” mam na myśli wiele, wiele razy dziennie).

Wszyscy mają smartfony w zasięgu ręki. Powiadomienia e-mail nie muszą czekać, aż adresat wróci do swojego biurka. Poczta e-mail jest używana przez całą dobę.

Niezależnie od tego, kim są Twoi docelowi odbiorcy, istnieje duże prawdopodobieństwo, że dotrzesz do nich za pośrednictwem poczty e-mail. Dzięki temu e-mail marketing jest odpowiedni dla prawie wszystkich branż.

Zatem – jak pisać sprzedające maile?

W tym wpisie rozwieję wątpliwości związane z marketingiem e-mailowym.
Dowiesz się:

  • jakich jest 8 typowych błędów popełnianych w e-mailach pisanych przez początkujących
  • jak dobrze zacząć przygodę z e-mail marketingiem
  • co robić aby tych typowych 8 błędów uniknąć.

Wiedza o tym, jak pisać sprzedające da Ci ogromny wpływ na Twoją firmę.

E-mail marketing jest wysoce skuteczny (gdy jest robiony właściwie) 

email marketing to skuteczne narzędzie komunikacji

E-mail marketing jest przystępny

I to bardzo. Marketing e-mailowy pozwala docierać do konsumentów w kwocie kilku groszy za wiadomość. Większość właścicieli małych firm ma ograniczony budżet i często musi dbać o to, aby każda złotówka została wydana mądrze. Marketing za pośrednictwem poczty elektronicznej wiąże się z bardzo niewielkimi kosztami początkowymi i jest stosunkowo niedrogi w utrzymaniu.

E-mail marketing jest skuteczniejszy w dotarciu do rynku docelowego niż jakakolwiek inna forma komunikacji.

A to, co powinno Cię ucieszyć najbardziej to fakt, że można to zrobić za ułamek kosztów wielu innych taktyk. Wymaga to trochę czasu i wysiłku, ale tę pracę można łatwo zlecić na zewnątrz (na przykład nam).

Rozumiem, że jesteś już zdecydowany i chcesz dowiedzieć się jak pisać sprzedające maile i poznać sposoby na dotarcie do jak największej grupy odbiorców. Poznaj zatem 8 typowych błędów popełnianych przez wiele firm na początku tej drogi. Dzięki temu unikniesz niepotrzebnych wpadek.

Błąd nr 1: Nawet nie zaczynasz

Jednym z największych błędów jest to, że nie chcesz nic robić, dopóki nie będziesz umiał zrobić wszystkiego sam. Być może też patrzysz na świat e-mail marketingu i czujesz, że zanim zaczniesz, potrzebujesz rozległej wiedzy i skomplikowanej strategii. I że nie warto zaczynać aż będziesz wiedział dokładnie, jak pisać sprzedające maile. Nieprawda!

jak pisać sprzedające maile - zacznij zanim będziesz umiał wszystko
Nie czekaj aż będziesz umiał wszystko, zacznij z tym, co masz

Zasada nr 1 brzmi: Zacznij, zanim będziesz gotowy.

Kiedy zaczniesz wysyłać maile, w Twoim mózgu pojawi się swego rodzaju przełącznik. Zaczniesz inaczej patrzeć na swoją skrzynkę odbiorczą. Zwrócisz uwagę na to co sam otrzymujesz, co i jak robią inne firmy. To zainspiruje Cię do świetnych pomysłów marketingowych skierowanych do Twoich potencjalnych klientów. Po prostu MUSISZ zacząć.

Jeśli ktoś podaje Ci swój adres e-mail, znaczy to, że jest to gotowy gorący lead. Nie przegap okazji do pielęgnowania tej relacji tylko dlatego, że nie zajmujesz się e-mail marketingiem od 100 lat i jeszcze nie wiesz, jak pisać sprzedające maile. Taki ocieplony kontakt to pewniak. On chce byś się z nim komunikował!

Błąd nr 2: Strategia „zarzuć wędkę i czekaj”

A może myślisz:
– wyślę e-mail i zaczekam, aż ludzie go przeczytają.
Muszę Cię zmartwić – możesz zdążyć się zestarzeć i… nie doczekasz się.

jak pisać sprzedające maile? przygotuj kilka grup docelowych
Jeśli liczysz, że odbiorcy będą po prostu otwierać każdy mail dlatego, że wpadł do ich skrzynki, zawiedziesz sie

Zasada nr 2: Przygotuj kilka grup odbiorców

Najlepsi e-mail marketerzy nie wysyłają tej samej wiadomości do każdej osoby ze swojej listy. Dzielą swoją listę na mniejsze grupy w oparciu o podobne zachowania lub dane. Może to oznaczać podział np. na:

  • mężczyzn i kobiety
  • kupujących i niekupujących
  • osoby, które kliknęły Twój ostatni e-mail i osoby, które tego nie zrobiły. 

Jeśli jesteś zupełnie nowy w marketingu e-mailowym, możesz nie wiedzieć wystarczająco dużo o swoich klientach, aby skutecznie segmentować swoją listę. Chcesz uniknąć wysyłania wiadomości, które nie mają żadnego znaczenia dla odbiorców? Musisz się nauczyć zdobywać o nich wiedzę.

Tak więc podczas zbierania i grupowania danych klientów zacznij myśleć o tym, jak dostosować swoje e-maile, aby zawierały wiadomości, które zainteresują Twoich klientów.

Błąd nr 3: Używanie języka, który tylko Ty rozumiesz

Kto komplikuje, ten nie handluje – to nasze motto, którym otwieramy każdy podcast czy audycję. Niestety, cały czas widzimy ten błąd w języku używanym w e-mail marketingu przez firmy. Tylko dla Ciebie zrozumiały język czy żargon branżowy ZABIJA Twoje e-maile. Zmiata je do mailowego kosza. Ludzie nie odpowiedzą, jeśli nie zrozumieją, co do nich mówisz. Nikt nie lubi czuć się ciemny jak tabaka w rogu…

jak pisać sprzedające maile - pisz zrozumiałym językiem
Zastanów się, czy przypadkiem nie mówisz do potencjalnych klientów językiem, który znasz tylko TY

Dlaczego tak się często dzieje? Ponieważ jako ekspert, znający branżę od podszewki, cierpisz na „klątwę wiedzy”. Kiedy znasz się na czymś bardzo dobrze, bo tym żyjesz, zapominasz, jak wytłumaczyć to nie-ekspertom. W rezultacie robisz założenia i używasz języka, który Tobie wydaje się oczywisty, ale jest niezrozumiały dla wszystkich innych. Więcej na temat klątwy wiedzy i innych sposobów wprowadzania klientów w błąd przeczytasz tutaj.

Zasada nr 3: Musisz tworzyć e-maile, które przemawiają do odbiorców w taki sposób, w jaki ONI chcą, aby z nimi rozmawiano.

Błąd nr 4: Niewłaściwy temat maila

Temat wiadomości e-mail to jeden z najważniejszych elementów każdej dobrej kampanii e-mailowej. Jeśli będzie niewłaściwy, ​​nikt nie przeczyta Twojego e-maila, nawet jeśli sama treść wiadomości jest naszpikowana wartością. Jak widzisz kwestia tego jak pisać sprzedające maile nie dotyczy wyłącznie treści wiadomości. By do niej się dostać, odbiorca musi uznać, że jest warto (czytaj: zainteresować się tematem).

Ponieważ każda grupa odbiorców jak i marka jest inna, nie ma uniwersalnego tematu, który zagwarantuje otwarcie wiadomości. 

ciekawy temat maila to gwarancja sprzedającego maila
Temat maila to 6 wyrazów, które zdecydują o ty, czy odbiorca przeczyta mail od Ciebie

Zasada nr 4: Twórz proste i bezpośrednie tematy maili.

Zwróć przy tym uwagę na to, że wiele osób zobaczy Twój e-mail na swoim smartfonie, na którym będzie widocznych tylko pierwszych 6 wyrazów. To magiczne wyrazy. Postaraj się więc, aby temat był krótki, a jego sedno zawierało się w tych 6 wyrazach.

Kusi Cię, aby swoje maile tytułować sprytnie lub poetycko? Nie daj się ponieść! Bądź zwięzły i przekazuj sens krótko. Jeśli w swoim sklepie masz 50% zniżki na wyprzedaży, która kończy się we wtorek, po prostu to napisz.

Rada: Spróbuj wykonać tak zwany „podzielony test”. Załóżmy, że masz listę mailingową 5000 osób. Do 500 osób wyślij mail zatytułowany w jeden sposób, do drugiej grupy 500 osób inny. Zobacz, który z nich działa lepiej, a następnie wyślij mail z popularniejszym tematem do pozostałych 4000 odbiorców. 

Błąd nr 5: Brak wyraźnych wezwań do działania (CTA)

Wyobraź sobie, że oglądasz film o ucieczce z więzienia. Jak byś się czuł, gdybyś przesiedział przed ekranem dwie godziny tylko po to, by film się skończył, zanim w ogóle główni bohaterowie spróbują uciec? W filmach chcemy, aby ludzie podejmowali działania – i to samo dotyczy naszych e-maili. Nawet jeśli tym działaniem nie jest od razu kupowanie.

jak pisać sprzedające maile? dawaj wyraźne CTA
Jeśli odbiorca Twojego maila nie będzie wiedział co ma zrobić po jego przeczytaniu, nie zrobi tego

Zasada nr 5: Przyzwyczaj ludzi do klikania w coś w Twoich e-mailach. W coś, co będzie stanowiło dla nich wartość. 

Od małego jesteśmy szkoleni do robienia różnych rzeczy. Pewne przyzwyczajenia do podejmowania działań w różnych sytuacjach wysysamy wręcz z mlekiem matki. Dlatego właśnie, gdy wysyłasz e-maile, musisz w nich wzywać do działania. Niekoniecznie musi ono prowadzić do kupowania czegoś, czy nawet klikania w coś. To działa psychologicznie, pomaga naszym odbiorcom zrozumieć cały proces przez jaki chcesz, by Twój odbiorca przeszedł, a na końcu właściwie go sfinalizować.

A kiedy Twoi czytelnicy przyzwyczają się już do klikania czegoś w każdym e-mailu od Ciebie, będą bardziej skłonni robić to, gdy Twoim wezwaniem do działania będzie zakup produktu lub usługi.

Błąd nr 6: Za długie bloki tekstu

Wszyscy mamy „syndrom zniechęcenia do dużej, szarej plamy tekstu”.

Gdy widzimy mnóstwo literek i krzaczków, instynktownie staramy się je po prostu… pominąć.

To naturalne. Popatrz na to z punktu widzenia biologii: duża ilość tekstu sprawia, że Twój mózg zużyje dodatkową energię. A przecież mózg zawsze stara się ją oszczędzać jak tylko może (to dlatego wolimy siedzieć na kanapie niż iść pobiegać). Jednym zdaniem, czytanie długich, zbitych tekstów odstrasza Twoich odbiorców. 

pisz krótsze, urozmaicone przerwami teksty
Nie pisz długich, jednolitych tekstów! Ludzie mają naturalną awersję do zbitego ciągu literek i znaczków

Nie ma nawet znaczenia, jak ważna jest ta informacja. Jeśli mail będzie za długi, ludzie po prostu nie przeczytają go.

Jeśli masz tendencję do pisania długich wiadomości e-mail, prawdopodobnie nie koncentrujesz się na tym, co ważne. 

Zasada nr 6: Zawęź zakres wiadomości e-mail do jednego problemu i jednego rozwiązania.

Na przykład: „Nadchodzą upały, dlatego oferujemy audyt HVAC, aby było Ci chłodno przez całe lato”. Otóż ​​to. Problem i rozwiązanie.

Błąd 7: Schemat, rutyna, nuda…

Czy wiesz co mam na myśli pisząc o schemacie w odniesieniu do maili? Pomyśl o tym co robisz, gdy dostajesz kolejny mail od firmy, którą znasz. Szczególnie taki, który zawsze zawiera te same obrazki, hasła, CTA itd. Czy orientujesz się od razu po temacie kto ten mail napisał? A może nawet spodziewasz się czego “znowu” będzie dotyczył? (“oni zawsze chcą, abym coś od nich kupił”). Twórcy takich kampanii na pewno nie mają pojęcia o tym jak pisać sprzedające maile… 

Kiedy ludzie otrzymują e-maile, zaczynają wyczuwać schemat i przewidują co będzie dalej. To niebezpieczne dla Ciebie jako twórcy takiej komunikacji w firmie, ponieważ Twoi czytelnicy zaczynają skanować, a nie czytać. 

łam schematy aby pisać sprzedające maile
Przełamuj nudę i zaskakuj swojego odbiorcę łamaniem schematów

Zasada nr 7: Jeśli chcesz mieć uwagę odbiorców swoich maili, musisz zrobić coś innego. Musisz odejść od schematu.

Co możesz zrobić, by przerwać schemat?

Eksperymentuj z formatowaniem

Na przykład sformatuj wiadomość e-mail tak, aby wyglądała jak zwykła osobista wiadomość e-mail a nie jak perfekcyjnie sformatowany bezosobowy kod HTML (ze stylizowanym tekstem i grafiką).

Zmień czas wysyłania

Jeśli zazwyczaj wysyłasz wiadomości rano, spróbuj wysłać e-mail po południu i obserwuj co się dzieje.

Wypróbuj inną nazwę „od”

W większości programów do marketingu e-mailowego możesz edytować nazwę nadawcy.  Jeśli zwykle używasz nazwy swojego sklepu, poprzedź ją np. swoim imieniem. 

Błąd nr 8: Wysyłanie za często lub za rzadko

Jednym z najczęstszych pytań, jakie słyszymy od początkujących w e-mail marketingu, jest: „Jak często powinienem wysyłać maile?”

jak pisać sprzedające maile - unikaj spamu
Zadbaj o to, aby odbiorcy nie uznali Twoich maili za spam

I rzeczywiście na początku można tego nie wiedzieć, ponieważ znalezienie złotego środka może być trudne. Jeśli będziesz wysyłać maile zbyt często, sprawisz, że ludzie zrezygnują z subskrypcji (“znowu ten spam od X?”). Jeśli nie będziesz wysyłać wystarczająco często, ryzykujesz swoje odejście w krainę zapomnienia.

Zasada nr 8: Wszystko sprowadza się do wartości. Jeśli tworzysz treści, które się sprzedają, które naprawdę przemawiają do ludzi, możesz je wysyłać codziennie. 

Upewnij się, że tworzysz treści, które przemawiają do ludzi i mają w sobie wartość. Co to znaczy „mają wartość”? Najczęściej znaczy to, że rozwiązują jakiś problem odbiorcy.

Więc jak? Rozwiązujesz problem swoich odbiorców? Czy po prostu chcesz się pochwalić, że umiesz pisać poezję?

E-mail marketing jest potężnym narzędziem, które możesz wykorzystać w swojej firmie, ale warunek jest jeden: musisz robić to dobrze. Jeśli chcesz pisać sprzedające maile, miej na uwadze ten przegląd typowych błędów e-mail marketingowych (i garści porad). Pomogą Ci rozpocząć lub udoskonalić sposób, w jaki używasz poczty e-mail do komunikowania się z potencjalnymi klientami.

Jeśli jesteś nowy w świecie e-mail marketingu i wszystko co na razie odczuwasz to zawrót głowy nowicjusza, możemy Ci pomóc twardo stanąć na ziemi. Zostaw krótki komentarz i daj znać. Zajmiemy się resztą.

Jeśli chcesz lepiej pisać nie tylko e-maile, ale wszystkie swoje teksty – koniecznie zobacz ten film

Chcesz wiedzieć więcej o nowoczesnym marketingu
I skutecznej komunikacji?

Poinformujemy Cię za każdym razem, gdy napiszemy coś nowego.
Wystarczy, że podasz swoje imię i adres e-mail
Spokojnie – żadnego spamu – też go nie cierpimy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Sign up to our newsletter!

Unowocześniamy i upraszczamy marketing naszych klientów.
Dzięki temu osiągają więcej w krótszym czasie. 

Adres

super

Otrzymaliśmy Twoją prośbę – widzisz, jak się cieszymy?

Daj nam minutę na ochłonięcie i przygotowanie odpowiedzi, a potem sprawdź swoją skrzynkę pocztową.

Otrzymasz od nas wiadomość z informacją nt. audytu

super

Cieszymy się, że film Ci się podobał i chcesz więcej

Daj nam minutę na ochłonięcie i przygotowanie wszystkiego,
a potem sprawdź swoją skrzynkę pocztową.

Otrzymasz od nas wiadomość z linkiem do zamówionych treści