Umówmy się na rozmowę

Sprawdź wolne terminy

Jak przedstawić wizję, by ludzie słuchali

Zaczynasz z dobrymi intencjami. Robisz wielkie plany. Piszesz zawiłe dokumenty. W swoich deklaracjach misji wkładasz tak wiele słów, że zaczyna brzmieć jak skomplikowany quiz.

Komunikacja z pracownikami jest najlepsza, gdy jest krótka i jasna

Spójrzmy prawdzie w oczy, jako lider zapewne masz tendencję do nadmiernego komplikowania rzeczy w komunikacji ze swoim zespołem. Zaczynasz z dobrymi chęciami. Robisz wielkie plany. Piszesz zawiłe dokumenty. W opisie misji firmy umieszczasz tak wiele mądrych słów, że zaczyna on brzmieć jak quiz ze znajomości słownictwa. Tylko po co? I czy nie zastawiasz w ten sposób sam na siebie pułapki?

Czego Ci brakuje? 

Stworzenia jednego, prostego, przekonującego przekazu, wokół którego Twój zespół może się zebrać.

Ken Blanchard, autor książki “Jednominutowy menedżer”, poleca czteroczęściowe podejście do tworzenia prostej, jasnej wizji firmy dla zespołu. Oto ona:

1. Wyraź swoją wizję w prostych, aspirujących określeniach

W jakim biznesie działa Disney? Parki rozrywki? Kino? Sprzedaż?

Nie. Jeśli zapytasz jakiegokolwiek pracownika tej wielkiej firmy gdzie pracuje, odpowie Ci – „jesteśmy biznesem szczęścia”.

Parki rozrywki nie reklamują swoich wielkich sprzętów, reklamują to, jak ich gość będzie się czuł

Co masz zrobić? 

Wyjdź poza ofertę produktów, branżę i pomysły. Zastanów się jaki jest główny wątek, który łączy wszystko w Twojej działalności? Dla Disneya to szczęście (nie parki rozrywki). Dla Born2Be to wspaniała obsługa (nie buty). W przypadku Twojej firmy może to być styl, wiarygodność lub wyniki – sam dobrze wiesz, więc jedynie powiedz to głośno.

Oczywiście nie możesz za bardzo uprościć tej swojej podstawowej idei. Dlaczego? Ponieważ pracownicy muszą móc natychmiast ją przywoływać, gdy podejmują decyzje.

Ona jest filtrem dla wszystkiego, co robią – każdej interakcji z klientem, każdego kreatywnego działania, każdego zamówienia. Bez tego Twoja firma… upadnie.

Jeśli Twój zespół nie wie, jaka jest wizja firmy, jej kierunek i cele, Twoi pracownicy nie będą mieli nic więcej do zaoferowania, oprócz samych siebie. 

Kiedy już znasz swoją główną ideę, możesz jej użyć do zdefiniowania wartości swojej wizji. Celuj w 3-4 bardziej szczegółowe strategie lub przekonania, które wspierają Twoją ideę. 

2. Uzyskaj opinie i poparcie od swojego zespołu

Dlaczego masz się liczyć z tym, co sądzą pracownicy? Ponieważ wizja ma być jak… Twoje dziecko. Ono musi być Twoje i pochodzić od Ciebie, ale Twój zespół ma Ci pomóc to dziecko wychować.

Co masz zrobić?

Zaangażuj współpracowników na wczesnym etapie tworzenia. Podziel się z zespołem wersjami roboczymi i poproś o wkład – każdy, kto coś wniesie w budowę wizji firmy, będzie miał poczucie odpowiedzialności za własne pomysły.

Pamiętaj: W firmie musisz zarządzać teraźniejszością i jednocześnie tworzyć przyszłość.

wizja firmy powinna być realizowana w zespole
Wizja firmy powinna być realizowana w zespole

3. Powtarzaj, powtarzaj, powtarzaj 

Ken Blanchard w jednym z wywiadów opowiedział świetną historię ze spotkania z Maxem De Pree, legendarnym prezesem firmy projektowej Herman Miller. Blanchard zapytał go na czym polega jego praca jako prezesa firmy. De Pree przyrównał się do nauczyciela trzeciej klasy szkoły podstawowej, który musi w kółko powtarzać wizję i wartości, dopóki jego ludzie dobrze ich nie zrozumieją.

Co masz zrobić?

I to też jest Twoja praca. Musisz nieustannie wzmacniać wizję poprzez powtarzanie jej. Być może z czasem poczujesz nawet, że jesteś jak zdarta płyta, ale tak właśnie musi być. To TY musisz trzymać baner z wypisaną wizją firmy, wskazywać go palcem i przypominać ludziom, że o to Wam wszystkim chodzi.

4. Dostosuj i zresetuj

Twoja firma jest jak żywy organizm – zmienia się, przeobraża i rośnie. Twoja wizja musi się zmieniać wraz z nią. Od czasu do czasu powinieneś ją zweryfikować. 

Co masz zrobić?

Wyjedź na łono natury lub spędź trochę czasu z ludźmi, których kochasz. Biznes to sport wytrzymałościowy. Jak każdy sportowiec, musisz nadać priorytet odpoczynkowi i regeneracji.

wizja firmy wymaga dokonywania modyfikacji
Zwolnij czasem, odpocznij, aby nabrać świeżego spojrzenia na wizję Twojej firmy

Kiedy zostawisz firmę na chwilę, będziesz zdumiony tym, co się będzie działo. Albo wpadniesz na nową wizję, albo zrozumiesz, jak musisz dostosować tę obecną do zmian na rynku. A być może po prostu odkryjesz nową energię i pasję do tego co robisz.

Teraz TY!

Skoro teraz już znasz cztery kroki do utworzenia prostej jasnej wizji firmy, zastosuj je. Prosta komunikacja to klucz do lepszej pracy zespołu i lepszych wyników firmy. 

Chcesz wiedzieć więcej o nowoczesnym marketingu
I skutecznej komunikacji?

Poinformujemy Cię za każdym razem, gdy napiszemy coś nowego.
Wystarczy, że podasz swoje imię i adres e-mail
Spokojnie – żadnego spamu – też go nie cierpimy.

Źródło:

DONALD MILLER, How to Cast a Vision So People Listen – INTERVIEW WITH KEN BLANCHARD

One Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Sign up to our newsletter!

Unowocześniamy i upraszczamy marketing naszych klientów.
Dzięki temu osiągają więcej w krótszym czasie. 

Adres

super

Otrzymaliśmy Twoją prośbę – widzisz, jak się cieszymy?

Daj nam minutę na ochłonięcie i przygotowanie odpowiedzi, a potem sprawdź swoją skrzynkę pocztową.

Otrzymasz od nas wiadomość z informacją nt. audytu

super

Cieszymy się, że film Ci się podobał i chcesz więcej

Daj nam minutę na ochłonięcie i przygotowanie wszystkiego,
a potem sprawdź swoją skrzynkę pocztową.

Otrzymasz od nas wiadomość z linkiem do zamówionych treści