Umówmy się na rozmowę

Sprawdź wolne terminy

Mity przedsiębiorczości – 14 błędnych przekonań

mity przedsiębiorczości

Nie daj się nabrać na te mity przedsiębiorczości

Chcesz założyć nowy biznes? Zacznij od weryfikacji najczęściej powielanych mitów. Istnieje wiele mitów przedsiębiorczości, z którymi spotykają się nowi właściciele firm.  Zanim więc zainwestujesz czas i pieniądze w swój pomysł, dobrze jest uzyskać jasny obraz tego, czego się spodziewać pod względem zaangażowania czasu, wydatków i planowania.

Oto lista kontrolna zawierająca popularne mity przedsiębiorczości. Wszystko po to, aby uzbroić Cię w realistyczne oczekiwania i zwiększyć szansę na sukces.

Mit nr 1: Kiedy zaczynasz własną działalność, masz więcej czasu wolnego w swoim harmonogramie

Jeśli przez wolność masz na myśli „swobodę pracy o wiele więcej godzin niż zatrudniony pracownik”, to tak, będziesz ją miał!

mity przedsiębiorczości - dużo czasu wolnego
Jeśli zakładasz firmę, aby mieć dużo czasu wolnego, możesz się na początku zawieść

Gdy Twoja firma jest już dobrze ugruntowana i zyskowna, możesz osiągnąć punkt, w którym będziesz mógł pracować według „normalnego” harmonogramu. Kiedy dopiero zaczynasz, zaplanuj co najmniej rok kiedy to spędzisz większość godzin na pracy. Odnosi się to tak samo do milionerów, którzy zarobili samodzielnie, jak i do skromniej zarabiających niezależnych pisarzy, fotografów, właścicieli sklepów i innych nowych właścicieli firm.

Mit nr 2: Aby odnieść sukces, potrzebujesz zupełnie nowego pomysłu na produkt lub usługę

Zastanów się, jak długo ludzie produkują, sprzedają i kupują różne rzeczy. Od tysięcy lat przecież nosimy ubrania, jemy, używamy jakiegoś środka transportu i tak dalej.

Te elementy ewoluowały z biegiem czasu, ale nigdy nie było nowego, przebojowego elementu, który zostałby całkowicie zastąpiony (weźmy na przykład takie koło).

nie musisz mieć zupełnie nowego produktu, to mit przedsiębiorczości
Wcale nie potrzebujesz zupełnie nowego produktu, aby wejść na rynek

Udoskonalanie istniejących pomysłów, aby lepiej służyć klientom, to najbardziej prawdopodobny sposób na znalezienie skutecznej niszy lub okazji.

Co masz zrobić? Porzuć ten mit przedsiębiorczości i opracuj jasny i zwięzły biznesplan oparty na lepszym sposobie docierania do klienta. Zacznij od tego, zamiast próbować coś niespotykanego, co jest wyłącznie efektem Twojej wyobraźni.

Mit nr 3: Właścicielowi firmy opłaca się robić wszystko samodzielnie

To mit przedsiębiorczości i jedna z największych pułapek. Być może na samym początku możesz zająć się księgowością, produktami, marketingiem i porządkowaniem biura. Jednak w pewnym momencie Twój czas będzie bardziej wartościowy dla pracy w firmie niż bycie równocześnie księgowym, marketingowcem i sprzątaczką.

Pamiętaj że z czasem każda minuta spędzona na zadaniach, które oddalają Cię od sukcesu i które mogą być delegowane, bije w Twoje koszty.

Zamiast opracowywania nowych produktów, rezerwowania nowych klientów lub rozszerzania rynku, zajmujesz się czynnościami, które nie zarabiają. Ten punkt może nadejść wcześniej, niż się spodziewasz, zwłaszcza gdy sprzedaż rośnie. A wtedy nie tylko warto, ale należy przekazać część obowiązków np. marketing korzystając  z naszej Biznesowej Odnowy.

Wierz mi, że wśród naszych klientów jest sporo osób, które jeszcze do niedawna wierzyły w popularne mity przedsiębiorczości.

Jak na przykład w ten, że same muszą uczyć się marketingu aby ich firma z niego korzystała.

szef robi wszystko sam? - kolejny mit
Twój czas jest cenny – czy musisz poświęcać go na pełnienie wszystkich ról w firmie?

Mit 4: Możesz zlecić na zewnątrz praktycznie każdy aspekt swojej działalności

W pewnym momencie outsourcing niektórych zadań biznesowych może mieć sens (o czym szerzej piszę powyżej). Jednak jeśli masz fantazję, że większość zadań w firmie będą wykonywały podmioty zewnętrzne, a Ty będziesz siedział i zbierał dochody, jest to po prostu nierealne.

Oczywiście, dobrej jakości outsourcing kosztuje pieniądze, których możesz nie mieć na początku działalności. Jednak korzystanie z taniego, niskiej jakości outsourcingu to sposób na szybką porażkę (i nadal koszty). Na początek poznaj podstawy i dowiedz się jak w prosty sposób ulepszyć swój marketing.

Pamiętaj, że marketing to filar rozpoznawalności Twojej marki i szansa na dotarcie do większej grupy odbiorców.

Jeśli podejmiesz złe decyzje, Twoje procesy biznesowe, jakość produktów i obsługa klienta mogą ucierpieć. Wtedy zamiast rozwijać firmę, będziesz musiał gasić pożary ratując ją.

Mit 5: W dzisiejszych czasach możesz założyć firmę bez pieniędzy

Możesz być w stanie założyć firmę przy minimalnych kosztach początkowych. Na początek możesz wykorzystać też czyjeś pieniądze. Ale tak czy inaczej będziesz potrzebować pewnych funduszy.

Rozpoczęcie z zupełnym zerem na koncie może wydawać się godne podziwu, ale jest po prostu mało realne i może zniweczyć Twoje szanse na sukces. I to zanim jeszcze zaczniesz.

Czasami rozmawiam z ludźmi, którzy chcą zacząć sprzedawać swoje profesjonalne usługi, takie jak pisanie lub fotografowanie. Chcą to robić bez inwestowania w odpowiednią stronę internetową, marketing, odpowiednie ubezpieczenie chroniące ich nowy biznes i inne niezbędne rzeczy. Bez tych rzeczy Twoja firma może wyglądać nieprofesjonalnie dla potencjalnych klientów.

mity przedsiębiorczości dotyczą też pieniędzy na założenie firmy
Nie bierz dosłownie powiedzenia „od zera do milionera” – zawsze potrzeba jakichś pieniędzy na rozkręcenie biznesu

Mit 6: Aby rozpocząć działalność, potrzebujesz kapitału wysokiego ryzyka

Konkurencja o prywatne inwestycje jest zacięta. Jeśli nie masz na koncie sukcesów i pomysłu, który przyciągnie uwagę inwestorów, prawdopodobnie nie zdobędziesz kapitału wysokiego ryzyka. I prawdopodobnie go nie potrzebujesz. Ot mit przedsiębiorczości być może mający na celu zniechęcenie małych firm lub miejska legenda.

Mit 7: Twoja rodzina i przyjaciele mogą pomóc w uruchomieniu Twojej firmy

Mity przedsiębiorczości nie dotyczą wyłącznie funduszy. Każdy początkujący przedsiębiorca rozważa kiedyś zatrudnienie przyjaciół i rodziny – a nawet poproszenie ich o darmową pracę. No tak, pokusa jest zrozumiała. Znasz już tych ludzi i ufasz im, a oni mogą mieć umiejętności, których potrzebujesz. I jest szansa, że wezmą niedużo lub wcale.

Jednak większość ekspertów odradza nowym właścicielom firm poleganie w firmie na przyjaciołach i rodzinie z dwóch ważnych powodów (choć z pewnością jest ich więcej).

Po pierwsze, praca z rodziną i przyjaciółmi to umiejętność na poziomie eksperta, którą nawet doświadczeni właściciele firm mają trudność opanować. Dynamika pracy wpływa na relacje osobiste poza biurem, nawet jeśli nigdy nie musisz poprawiać po swoich bliskich, przekwalifikowywać ich ani zwalniać kogoś, na kim Ci zależy. Po drugie,

poproszenie kogokolwiek, aby pracował na rozwój Twojej firmy za darmo, dewaluuje jego pracę.

No i jeszcze jedna kwestia – ludzie pracujący za darmo mogą nie poświęcać Twoim projektom czasu i uwagi, których one wymagają. 

Mit 8: odnoszący sukcesy właściciele firm odnoszą sukcesy sami

Biznes wymaga rywalizacji, ale jest też oparty na współpracy. Właściciele – zwłaszcza niedoświadczeni, nowi – którzy chcą odnosić sukcesy samodzielnie, tracą okazję do nauki, nawiązywania kontaktów i rozwoju.

kolejny mit przedsiębiorczości to samotne odnoszenie sukcesów
Nie bądź biznesową Zosią-Samosią

Aby Twoja firma działała, potrzebujesz wkładu i pomysłów innych osób.

Mentorzy, którzy przeszli przez proces uruchamiania biznesu są cennym źródłem informacji, zachęty i inspiracji. Konferencje w tematyce Twojej branży, dyskusje w zespole mogą pomóc w zidentyfikowaniu typowych pułapek, udzieleniu odpowiedzi na pytania i udzieleniu ważnych porad.

Każdy inteligentny właściciel firmy koncentruje się na wysłuchiwaniu opinii klientów.

Poza tym wspieranie działań społecznościowych lub ważnych dla Ciebie spraw może poprawić profil Twojej firmy i zbudować życzliwość klientów.

Mit 9: Przedsiębiorczość jest przeznaczona tylko dla określonych typów ludzi

W mediach jest dużo relacji o nowych firmach w Dolinie Krzemowej, gdzie założyciele start-upów są młodymi, technikami i mężczyznami.

Pewnie tak, ale

prawda jest taka, że każdy kto ma dobry pomysł, jakieś zasoby i chęć wykonania pracy, może założyć firmę.

Nawet spowolnienie gospodarki i przeniesienie dużej jej części do sieci nie zatrzymała trendu wzrostowego.

“Dane z CEIDG z ostatnich lat pokazują, że w zakresie rozpoczynania własnej działalności przez Internet najbardziej aktywne są osoby młode – ponad połowa z nich nie ma 40 lat (…). W 2020 r. 46,1 tys. firm założyli przedsiębiorcy w wieku 28-37 lat, a 30,2 tys. jeszcze młodsi – 18-27 lat.” (dane z gov.pl)

Mit nr 10: Twoje starsze dzieci mogą pomóc Twojej firmie odnieść sukces

Skoro omawiamy mity przedsiębiorczości związane z rodziną, warto dorzucić tutaj poleganie na pracy potomków (którzy prawdopodobnie “mają później przejąć firmę i warto żeby wiedzieli co się w niej dzieje”).

Jest wielu właścicieli firm, którzy zatrudniają swoje nastoletnie dzieci do wykonywania zadań, takich jak przygotowywanie zamówień do wysyłki i przyjmowanie zamówień w sklepie internetowym. Dla niektórych rodzin jest to świetny sposób na budowanie wartości firmy i umożliwienie nastolatkom zarobienia pieniędzy i zdobycia doświadczenia zawodowego. Jednak najlepiej jest traktować taką pracę nastolatka jako dodatkową możliwość, a nie coś, na czym Twoja firma będzie polegać.

praca nastolatka w firmie rodzica
Pamiętaj, że pomoc Twojego nastoletniego dziecka w Twojej firmie jest prawdopodobnie tymczasowa

Dlaczego? Nastolatki mają to do siebie, że wciąż się rozwijają i odkrywają swoje zainteresowania. Przypomnij sobie jaki byłeś w wieku kilkunastu lat. Mogą cieszyć się pracą dla Ciebie przez jakiś czas, ale potem zdecydują się spróbować czegoś innego, zapisać się na dodatkowe zajęcia pozalekcyjne lub iść na studia, a wtedy już nie zostaje dużo czasu na pracę. Mogą też po prostu o czymś… zapomnieć – bycie nastolatkiem to nie kaszka z mleczkiem. I oczywiście kwestia relacji rodzic-nastolatek, która może być trudna nawet bez zależności typu szef-pracownik.

Jeśli Twoje dziecko straci zainteresowanie pracą u Ciebie lub podejmie inne obowiązki, przygotuj się na znalezienie innej pomocy.

Mit nr 11: będziesz spędzać cały swój czas na robieniu tego, co kochasz najbardziej

To popularny mit przedsiębiorczości związany z zarządzaniem czasem. Jeśli „to, co kochasz najbardziej” to właśnie jest prowadzenie firmy, będziesz tę miłość realizować przez cały czas. Dla reszty z nas biznes oparty na robieniu tego, co kochamy, wymaga robienia wielu rzeczy, które są niezbędne, choć niekoniecznie ekscytujące. 

Każda firma ma swoje zadania obowiązkowe. Gdy Twoja firma szybko się rozwija, możesz poświęcić jej więcej czasu niż twórczej części pracy, która zainspirowała Cię do rozpoczęcia działalności.

Mam dla Ciebie dobrą wiadomość – ​​rozwój może pozwolić Ci na outsourcing (na przykład u nas) i delegowanie tych rzeczy, których naprawdę nie lubisz robić.

Nie czarujmy się jednak, mimo wszystko zawsze będą obowiązki wykraczające poza to, co lubisz najbardziej. 

Mit 12: Dzięki wytrwałości możesz osiągnąć wszystko

Czasami świetne pomysły się nie sprawdzają, bez względu na to, ile pracy w nie włożysz. Okoliczności, na które nie masz wpływu, mogą wpłynąć na wzrost Twojej firmy. Podobnie jak nie zależy od Ciebie to, czy konkurencja ma więcej pieniędzy lub czy jest krach na rynku, który powoduje, że banki wstrzymują udzielanie pożyczek małym firmom.

mity przedsiębiorczości - brnięcie w nieopłacalną działalność
Nie staraj się być Syzyfem biznesu

Błędy oraz mity przedsiębiorczości bagatelizowane przy uruchamianiu firmy mogą również dosięgnąć Cię później.

Na przykład, jeśli rozpocząłeś działalność bez przeprowadzenia dokładnego rozeznania, być może przeszacowałeś rynek dla swojego produktu.

I chociaż wytrwałość jest cechą obowiązkową właściciela firmy, czasami może powstrzymać go przed rezygnacją.

Szczególnie, gdy oczywiste jest, że z tej mąki chleba nie będzie i klienci nie pojawiają się.

Planowanie sukcesu jest świetne (i przyjemne), ale dobrze jest też umieć odpowiednio wcześnie zdecydować, jakie są kryteria odrzucenia nierokującego startupu i zaczęcia czegoś nowego.

Mit 13: Zawsze wierz intuicji

Nie ma nic złego w korzystaniu ze swojej intuicji podczas podejmowania decyzji, o ile masz świadomość, że nawet najgłębsze „przeczucia” mają swoje granice. Jak dobrze radzisz sobie z analizą rynku, segmentacją klientów, prawem podatkowym i copywritingiem reklamowym?

nie zawsze i we wszystkim powinieneś stawiać na intuicję
Intuicja może być pomocna, ale nie może wyznaczać kierunku

No cóż, istnieje wiele decyzji biznesowych, które wymagają przeprowadzenia pewnych badań i / lub zatrudnienia ekspertów, aby uzyskać pożądane wyniki.

Nie poparta konkretami odwaga przy podejmowaniu decyzji, na przykład, które nowe produkty należy wpuścić na rynek, może być receptą na stracony czas i pieniądze.

Możesz lepiej wykorzystać swoje umiejętności intuicyjne opracowując listy możliwości, a następnie wsłuchując się w informacje zwrotne od klientów i grup docelowych. W ten sposób możesz uzyskać realistyczny obraz popytu na Twoje usługi czy produkty.

Mit 14: Kiedy prowadzisz własną firmę, jesteś gwiazdą show

Patrząc na marki lifestyle’owe, takie jak chociażby ta prowadzona przez Ewę Chodakowską, łatwo jest pomyśleć, że sukces właściciela wynika przede wszystkim z koncentracji na założycielu-supergwieździe. Oczywiście, charyzma i identyfikowalna osobowość to podstawa dla przedsiębiorców zajmujących się stylem życia, ale to tylko część całości.

Najważniejszymi składnikami są: to, w jaki sposób ci charyzmatyczni ludzie biznesu sprawiają, że klienci czują się i myślą o sobie tak a nie inaczej i wartość, jaką swoim klientom oferują.

pamiętaj, w Twojej firmie nie TY jesteś gwiazdą
Mimo że prowadzisz firmę, nie powinieneś gwiazdorzyć

Na przykład fani Oprah Winfrey wiedzą, że jest ona wzorem do naśladowania, jeśli chodzi o prosperowanie po pokonywaniu przeszkód, ponieważ od lat dzieli się swoją historią. Jednak wciąż wracają na jej stronę internetową, kupują jej książki, oglądają jej programy i czytają jej magazyn. Jak myślisz, dlaczego? Ponieważ jej imperium medialne oferuje programy, historie i artykuły, które inspirują ludzi do radzenia sobie z własnymi wyzwaniami. Gdyby Oprah wierzyła w mity przedsiębiorczości jak potrzeba bycia gwiazdą w swojej firmie, nie zdobyłaby tego co ma. Jeśli więc zakładasz markę lifestyle’ową, postaw na nią, ale zrób to w sposób, który da Twoim klientom to, czego chcą lub potrzebują.

Wniosek

Teraz masz jasność co do tego, co faktycznie wiąże się z założeniem firmy i jakie są najczęstsze mity przedsiębiorczości. Może się okazać, że będziesz musiał zmienić swoje podejście, zanim jeszcze nawet uruchomisz swój biznes. Ale wiedząc, czego możesz się spodziewać, masz większe szanse na dobry start. Koniecznie też sprawdź Jak być lepszym przedsiębiorcą? – 6 kroków

Chcesz przestać zajmować się w swojej firmie rzeczami, których nie przewidywałeś na początku? Uczenie się marketingu jest dla Ciebie zbyt czaso i energochłonne? Możesz zlecić to nam. Wskażemy obszary do poprawy i zajmiemy się ich przebudową. A Ty zajmiesz się tym, co zawsze chciałeś robić w swojej firmie.

Chcesz wiedzieć więcej o nowoczesnym marketingu
I skutecznej komunikacji?

Poinformujemy Cię za każdym razem, gdy napiszemy coś nowego.
Wystarczy, że podasz swoje imię i adres e-mail
Spokojnie – żadnego spamu – też go nie cierpimy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Sign up to our newsletter!

Unowocześniamy i upraszczamy marketing naszych klientów.
Dzięki temu osiągają więcej w krótszym czasie. 

Adres

super

Otrzymaliśmy Twoją prośbę – widzisz, jak się cieszymy?

Daj nam minutę na ochłonięcie i przygotowanie odpowiedzi, a potem sprawdź swoją skrzynkę pocztową.

Otrzymasz od nas wiadomość z informacją nt. audytu

super

Cieszymy się, że film Ci się podobał i chcesz więcej

Daj nam minutę na ochłonięcie i przygotowanie wszystkiego,
a potem sprawdź swoją skrzynkę pocztową.

Otrzymasz od nas wiadomość z linkiem do zamówionych treści